Lata nauki
14.10.2011 - 15.11.2011
Wystawy
- NADCHODZĄCE
- OBECNE
- ARCHIWALNE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- Chram | Andrzej Żygadło
- Noumen | Mikołaj Rejs
- Burza, Zbiór pusty| wystawa w ramach SHOWOFF 2014 Miesiąca Fotografii
- Zaraz Wracam | Sasha Kurmaz
- Misteria | Katarzyna Kukuła
- Ul | Aga Miłogrodzka
- D.O.M. | Andrzej Żygadło
- Dom z obrazów | Marek Firek
- TRIP FOLK: czyli enteogeny w służbie miejskiego folkloru | Sławek Shuty
- 2013
- 2012
- Wewnątrz świateł i cieni | Tomasz Prymon
- GOLEM: Pracownia Samowystarczalna | Adam Gruba
- Efekt Veblena | Dorota Hadrian
- Cały ten street art | Anna Brandys, Brems, Coxie, Czarnobyl, Massmix, Nawer, Nespoon, Pikaso, Roem ,Artur Wabik, Zbiok
- Berlin-Birkenau/Krakers | Łukasz Surowiec
- video R | Piotr Swiatoniowski
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- Portrety banknotów | Pola Dwurnik
- Wakacje nad Morzem Czerwonym | Marta Paulat
- Wszędzie chce coś być widziane | Katarzyna Skrobiszewska
- Montaż i malowanie | Marcin Mroczkowski
- Lisboa | Agnieszka Kicińska
- Makro | Karolina Kowalska
- A potrafisz tak? | Malwina Rzonca
- Względnie przestronne | Joanna Pawlik
- Tablo | Agata Pankiewicz
- 2003
Godziny zwiedzania
Poniedziałek – piątek: 10:00 – 18:00
Galeria
Art Agenda Nova
ul. Batorego 2, Kraków
Artysta
Michał Zawada
O wystawie
Zapraszamy na wystawę prac Michała Zawady pod tytułem "Lata nauki".
Wernisaż odbędzie się 14. października od 18:00 do 21:00.
Michał Zawada
Lata nauki.
Galeria Nova, ul. Batorego 2. 15.10.2011 – 15.11.2011.
Lata nauki to bardzo osobiste podsumowanie dylematów absolwenta dwóch kierunków skupionych na sztuce, ale używających kompletnie różnych narzędzi. Zmagania z umiejscowieniem się pomiędzy teorią a praktyką dały efekt w postaci prac, które oprócz subtelnej warstwy estetycznej, niosą ze sobą olbrzymi bagaż intelektualny nadający im odmienną wartość.
Michał Zawada podejmuje debatę z autorytetami historii sztuki i wielkimi teoriami, które niejednokrotnie przytłaczają swoją ukonstytuowaną pozycją w panteonie wiedzy, ale i wykraczając poza racjonalność nauki, stają się przeintelektualizowaną dywagacją o nieistniejących artefaktach. Zawada posługując się dogodnymi dla siebie artystycznymi narzędziami igra z powagą nauki balansując pomiędzy ironią a szacunkiem dla teorii obrazu. Konfrontuje się z rozumieniem historii sztuki jako nauki starającej się wyjaśnić to czym w istocie jest sztuka – rzeczą ulotną, nieokreśloną, nieodgadywalną, błyskiem geniuszu, często sprowadzaną do schematycznych, ustandaryzowanych formułek i prostych wyjaśnień.
W podróży przez meandry badań nad wizerunkiem prowadzi go Aby Warburg, którego badania tworzące nową jakość rozumienia i analizowania obrazu były przez lata zapomniane. Podważane również przez samego najznamienitszego ucznia Warburga, Erwina Panofsky’ego, który usiłował obraz sprowadzić do zbioru konkretnych wniosków i odczytać - do końca. Warburg podważał możliwość wyjaśnienia obrazu, bytu osobnego, zmiennego, stającego się cały czas na nowo w zależności od kontekstów kulturowych, społecznych czy też politycznych. Nauka twórcy Atlasu Mnemosyne dziś powraca w myśli badaczy wizerunku. Belting, Didi-Huberman tworząc swoje współczesne teorie wychodzą od myśli Warburgiańskiej.
U Michała Zawady brak obrazu staje się nową jakością. Jest wartością samą w sobie. Puste miejsce po skradzionej Monie Lisie, wyrwa po zburzonym posągu Buddy wnoszą nowy ładunek znaczeń przy zachowaniu poprzedniego kontekstu wizualnego. Utrata kultowego obrazu tworzy nowe struktury relacji i kontekstów bez ich wartościowania. Samo miejsce jest tak intensywnie naznaczone minionym obiektem jakby obraz ten wciąż w nim trwał. Podobnie jest z ziejąca pustką tablic Atlasu, gdzie „wycięte” przez artystę plansze nabierają sensu estetycznego a brak jest odrębnym bytem.
Nakładanie się obrazów, rozbijanie barw, blaknięcie lub całkowite znikanie to analizowanie nie tylko obrazu jako żywego procesu, fenomenu kultury, ale również jako metafizycznego nośnika znaczeń, pamięci i zapomnienia.
MICHAŁ ZAWADA (1985) mieszka i pracuje w Krakowie.
Edukacja:
2010-2013 – Środowiskowe Studia Doktoranckie, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.
2005-2010 – Studia na Wydziale Malarstwa w pracowni Prof. Andrzeja Bednarczyka, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie.
2004-2009 – Studia z Historii Sztuki, Uniwersytet Jagielloński.
Stypendia:
2008 – Lauret stypendium artystycznego Prof. Janiny Kraupe-Świderskiej
2004 – Laureat stypendium Rektora UJ dla laureatów olimpiad
Wybrane wystawy indywidualne:
2010 – Za-skoczenie, wystawa fotografii, Jewish Community Centre, Kraków
2009 – Cienie, galeria Art Agenda Nova, Kraków
Wybrane wystawy zbiorowe:
2011 – In dunkeln Wäldern, HangArt -7, Salzburg
2010 – Sommerreise/Winterreise, wystawa malarstwa Hanny Śliwińskiej i Michała Zawady, galeria Bestregarts, Frankfurt am Mein
2009 – Wystawa pracowni Prof. A. Bednarczyka, TCK, Tarnowskie Góry
2009 – 306. Wystawa pracowni Prof. A. Bednarczyka, galeria Floriańska 22, Kraków
2009 – New Art Summer, galeria Art Agenda Nova, Kraków
2008 – Półmetek, galeria Otwarta Pracownia, Kraków
2009 – Poligon, Miejskie Centrum Kultury, Ostrowiec Świętokrzyski