AI dreaming + three wagnerites
NORMAN LETO
Czas trwania
18.05-30.06.2023
Otwarcie wystawy
12.05.2023
Godziny zwiedzania
Poniedziałek – piątek: 10:00 – 18:00
O wystawie
AI dreaming + three wagnerites
Artysta: Norman Leto
Wystawa jest częścią sekcji MIASTO Programu Głównego Cracow Art Week KRAKERS 2023: ART ALWAYS WINS! Wystawa jest współorganizowana z Fundacją Wschód Sztuki
Indywidualny pokaz w Krakowie jest pretekstem dla artysty, aby wejść w polemikę z hasłem przewodnim Cracow Art Week “ART ALWAYS WINS!” oraz zastanowić się nad definicją zwycięstwa (zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej) i rolą sztuki w dobie coraz większej popularności sztucznej inteligencji.
Norman Leto od lat udowadnia, że jest artystą sprawnie i z ogromną swobodą poruszającym się w różnych stylistykach malarskich oraz mediach. Zdecydowanie potrafi malować i w jego anarchistycznym podejściu do tego medium znajdziemy także realistyczne przedstawienia, obrazy warsztatowo bardzo sprawne, formalnie doskonałe. Zwłaszcza do ostatnich prac, prezentowanych na wystawie w Art Agenda Nova, trudno mieć obojętny stosunek. Śpiący Wagnerowcy, Three russian soldiers, September to zapis uniwersalnego doświadczenia wojny: To prywatna, emocjonalna wydzielina. Zapewne wynika między innymi z mojego poczucia impotencji artysty i sztuki w obliczu wojny. Mój tryptyk nie będzie miał żadnego wpływu na wygraną z ruskami. Być może po jego namalowaniu poprawiło się nieco moje samopoczucie, ale to daleko od pojęcia “zawsze wygrywa” – mówi artysta.
Wcześniejsze dzieła tego typu były zapośredniczone z filmów, odwoływały się m.in. do radzieckiego dramatu wojennego „Idź i patrz” z 1985 roku w reżyserii Elema Klimowa, szokującego filmu, który wzbudził kontrowersje ze względu na postać głównego bohatera, nastoletniego chłopca, świadka i ofiary niewyobrażalnych okrucieństw podczas walk oddziałów hitlerowskich z radziecką partyzantką i pacyfikacji białoruskich wsi.
Obecnie artysta tworzy bazując na kadrach podpatrzonych w telewizji, zdjęciach prasowych, internecie i nie stosuje w obrazach dotyczących wojny za wschodnia granicą, inwazji Rosji na Ukrainę żadnego filtra, metafory. Na płótnach przedstawia rzeczywistość 1:1, trupy są odpychające, świat jest zdewastowany, uczestniczymy w koszmarze. Artysta wyprzedza nas w percepcji rzeczywistości, za pomocą skrótu myślowego ujętego na płótnie rekonstruuje w naszej świadomości niezależną od nas rzeczywistość polityczną czy społeczną. Tworzy bardzo wyraziste, zapadające w pamięć obrazy, choć paradoksalnie nie wierzy w moc malarstwa, czy sztuki jako takiej, mając świadomość, że tym co ma wpływ na nasze życie jest rzeczywistość starcia postaw, poglądów czy interesów, a nie ma nic silniejszego i bardziej realnego od wojny i konfliktu. Malarstwo może być w tej sytuacji zaledwie słabym odbiciem i komentarzem.
Czy sztuka może zwyciężyć śmierć, ból, zwątpienie, bezsilność?
Norman Leto jak zawsze w pionierski sposób podchodzi do możliwości nowych technologii, od wielu już lat eksperymentuje z możliwościami sztucznej inteligencji, wyprzedzając trendy. To doświadczenie czyni z niego obecnie jednego z najbardziej doświadczonych i wiarygodnych artystów, który twórczo wykorzystuje moc algorytmów. Na wystawie artysta pokaże w całości wygenerowane przez AI video, projekcje snów, stworzone na podstawie notatek spisanych zaraz po obudzeniu. Dzięki aktualnej rewolucji sztucznej inteligencji, sztuka AI na pewno zrobi spore turbulencje w dotychczasowych zastanych konceptach. (…) Art always wins? Nie zgadzam się – dodaje artysta