TRIP FOLK: czyli enteogeny w służbie miejskiego folkloru | Sławek Shuty

TRIP FOLK: czyli enteogeny w służbie miejskiego folkloru

21.11.2014 - 19.12.2014 r

Wystawy

Godziny zwiedzania

Poniedziałek – piątek: 10:00 – 18:00

Galeria

Art Agenda Nova
ul. Batorego 2, Kraków

Slider

Arysta

Sławek Shuty

O wystawie

wernisaż 21.11.2014 r. godz. 18:00

Podobno wieś już nie istnieje. Przynajmniej w wymiarze artystycznej produkcji autentycznej sztuki ludowej będącej wyrazem rzeczywistości, którą dzisiaj podglądamy w skansenach i muzeach etnograficznych. Nie zmienia to danych z zakresu socjologii mówiącej, że 3/4 naszego społeczeństwa to wieś, która osiadła w mieście. Fakt ten, będący przedmiotem wyparcia, każe zadać pytanie, czy wraz ze zmianą stylu życia można pokusić się o fantazję na temat sztuki ludowej uprawianej w warunkach miejskich?
Sławomir Shuty wcielając się w postać ekscentrycznego badacza poszukuje takich momentów opartych na psychodelii manifestującej się w formach plastycznych. W naszej wyobraźni przynależy ona raczej do przestrzeni nowoczesnego miasta, do doświadczenia kultury artystycznej bohemy. Shuty stara się odwrócić to myślenie, zbadać podobieństwo sztuki ludowej i modernistycznego rauszu. Trip Folk to podróż odbywająca się w kierunku doświadczenia poszerzonej świadomości jako stanu pierwotnego oszołomienia związanego z bliskością natury. Psychodeliczny charakter tego kontaktu stał się zdaniem artysty jedną z podstaw dla sztuki ludowej. Utrwalony w formie abstrakcyjnych ornamentów, wzorów i geometrycznych motywów przenika świat wiejskiej imaginacji. W tej perspektywie jawi się ona nie jako naiwna ekspresja lecz symbol swoistego wtajemniczenia, mistyczny kod, gdyż ta forma psychodelii przeniknięta była głęboko pierwiastkiem duchowym. Formy mandali, powielanych schematów rozrastających się w skomplikowane struktury są tu rozumiane niczym zapis halucynogennych wizji. Seria obrazów abstrakcyjnych tworzonych gestem jest niczym podróż do źródła, regresja podejmowana w celu zrozumienia energii libidinalnej przenikającej współczesne miasta.
W trakcie prac nad ekspozycją Shuty wystawiał się na działanie środków psychoaktywnych. Ich wpływ był czynnikiem mającym przywrócić pierwotne doświadczenie głębszej percepcji nieustannie poszukiwanej poprzez wszelakie artystyczne strategie. Etnogeny naszego społecznego pochodzenia nie tyle wymarły wraz ze zmianą stylu życie, co w nowych warunkach potrzebują swoistego uaktywnienia.
Trip Folk jest kontynuacją zainteresowań artysty zapoczątkowanych w ramach projektu Miejska sztuka ludowa, gdy badał możliwości łączenia języka plastycznego street-artu ze sposobem ekspresji twórców naiwnych. To również próba współczesnego miejskiego folkloru, w jakimś sensie formalnie naiwnego, lecz skrywającego w sobie plastyczną opowieść o micie ponownej jedności z naturą. Projekt Shutego wpisuje się ponadto w proces erozji różnicy pomiędzy tym co artystyczne, a tym co etnograficzne, tym co znalazło się w obszarze badań antropologii i tym co zajmuje historię sztuki.

Sławomir Shuty – artysta naiwny i intermedialny, pisarz prozaik nagrodzony Paszportem Polityki, reżyser filmowy, współtwórca animacji. Swoje poszukiwania plastyczne prowadzi m. in poprzez artzina Baton, szablony i powieści graficzne. Jako materiał twórczy wykorzystuje zaobserwowane fenomeny rzeczywistości jak i jej obrazy pochwycone wpierw przez inne media. Wraz z Danielem Rycharskim tworzył w kolektyw artystyczny Duet wprowadzający w obręb sztuki współczesnej tematykę nowoczesnego folkloru.