POSTĘP JEST UTOPIĄ WCIALANĄ W ŻYCIE
SANDRA BĄK

Czas trwania

7.03.2025 – 11.04.2025

Wernisaż

wernisaż: 7 marca 2025 r., 18:00

Godziny zwiedzania

Poniedziałek – piątek: 10:00 – 17:00

O wystawie

Postęp jest utopią wcielaną w życie
Artystyka: Sandra Bąk

“Postęp jest utopią wcielaną w życie” to cytat Oskara Wilde’a, z jednego z jego krótkich esejów – „Dusza człowieka w socjalizmie”. Jednak utopia jest nie tylko ideałem, dążeniem do nieosiągalnej harmonii, ale też procesem nieuchronnej przemiany. Ciągłym ruchem.

Wieloelementowa instalacja łączy w sobie – na kanwie przetworzonej organicznie materii, powstałej z obumarłych roślin – sztukę wideo, rzeźbę, znalezione przedmioty oraz doświadczenie rzeczywistości VR. Węgiel staje się symbolem nieustannej przemiany natury postępującej pod wpływem sił ziemskich a następnie wpływu człowieka. Jako surowiec, który niegdyś napędzał przemysł, a dziś jest częścią krajobrazu postindustrialnego przejmowanego przez materię ożywioną, węgiel ukazuje procesy transformacji, zniszczenia oraz równocześnie – jej odrodzenia.

Węgiel, jako przetworzona organiczna materia, staje się również istotnym elementem w kontekście utopii, która staje się nie tylko ideałem, ale także procesem nieuchronnej przemiany. Utopia jest postrzegana jako idealne, harmonijne społeczeństwo, pewien twór, w którym technologia i natura współistnieją w równowadze. Tutaj utopia przybiera formę bardziej złożoną, pełną sprzeczności. Węgielstaje się fundamentem przemiany, która z jednej strony wpływała i przyspieszała rozwój technologiczny i przemysłowy, ale z drugiej niosła zniszczenie pierwotnego, naturalnego porządku.

To, co kiedyś było życiem, a teraz stało się martwą materią, jest przykładem nieustannego procesu rozwoju, któremu podlega każda utopia. Utopia w tym rozumieniu nie jest czymś, co można osiągnąć, a raczej efemerycznymi przebłyskami doskonałości w permanentnym procesie tworzenia i destrukcji. W pracy Sandry Bąk węgiel jest nie tylko materiałem, ale także medium stanowiącym o ciągłej transformacji, ciągłym ruchu oraz próbą odnalezienia balansu między tym, co naturalne, a tym, co ludzkie — między cyklem życia, śmierci i odrodzenia. Między tradycją a nowoczesnością. Utopia w tym kontekście staje się nie tyle końcem, co niekończącym się procesem dążenia do nieosiągalnej harmonii, niemożliwej do uchwycenia w pełni, ponieważ każda próba jej osiągnięcia prowadzi do nowych sprzeczności i zmian. Zatem odnosząc się do słów Oskara Wilde’a “Postęp jest utopią wcielaną w życie” jednak nigdy nie wcieloną.

Sandra Bąk

intermedialna artystka wizualna, studiuje na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Sztuki Pojęciowej Prof. Artura Tajbera i dr Krzysztofa Maniaka oraz na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie, asystentka pracowni prof. Ursuli Neugebauer oraz pracowni Medienwerkstett pod kierunkiem Stefana Kunzmanna i Christopha Manza. W 2024 roku nominowana do nagrody Bundespreis w Berlinie na UdK. Tworzy głównie w zakresie sztuki intermedialnej, video art, rysunku i rzeźby, koncentrując swoją pracę na relacjach między kulturą a naturą, ukazując ich wzajemne przenikanie. 

ENG

“Progress is utopia put into practice” is a quote by Oscar Wilde from one of his short essays – “The Soul of Man in Socialism”. However, utopia is not only an ideal, a pursuit of unattainable harmony, but also a process of inevitable transformation. A constant movement.

The multi-element installation combines – on the basis of organically processed matter, created from dead plants – video art, sculpture, found objects and the experience of VR reality. Coal becomes a symbol of the constant transformation of nature under the influence of earthly forces and then the influence of man. As a raw material that once powered industry, and today is part of the post-industrial landscape taken over by living matter, coal shows the processes of transformation, destruction and at the same time – its rebirth.

Coal, as processed organic matter, also becomes an important element in the context of utopia, which becomes not only an ideal, but also a process of inevitable transformation. Utopia is seen as an ideal, harmonious society, a creation in which technology and nature coexist in balance. Here, utopia takes on a more complex form, full of contradictions. Coal becomes the foundation of a transformation that, on the one hand, influenced and accelerated technological and industrial development, but on the other, brought about the destruction of the original, natural order.

What was once life and has now become dead matter is an example of the constant process of development that every utopia is subject to. Utopia in this sense is not something that can be achieved, but rather ephemeral flashes of perfection in the permanent process of creation and destruction. In Sandra Bąk’s work, coal is not only a material, but also a medium representing constant transformation, constant movement and an attempt to find a balance between what is natural and what is human – between the cycle of life, death and rebirth. Between tradition and modernity. Utopia in this context becomes not so much the end, but an endless process of striving for an unattainable harmony, impossible to fully grasp, because every attempt to achieve it leads to new contradictions and changes. Thus, referring to the words of Oscar Wilde, “Progress is a utopia put into practice” but never incarnated.