Człowiek bez właściwości
17.11.2006 - 22.12.2006
Wystawy
- NADCHODZĄCE
- OBECNE
- ARCHIWALNE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- Chram | Andrzej Żygadło
- Noumen | Mikołaj Rejs
- Burza, Zbiór pusty| wystawa w ramach SHOWOFF 2014 Miesiąca Fotografii
- Zaraz Wracam | Sasha Kurmaz
- Misteria | Katarzyna Kukuła
- Ul | Aga Miłogrodzka
- D.O.M. | Andrzej Żygadło
- Dom z obrazów | Marek Firek
- TRIP FOLK: czyli enteogeny w służbie miejskiego folkloru | Sławek Shuty
- 2013
- 2012
- Wewnątrz świateł i cieni | Tomasz Prymon
- GOLEM: Pracownia Samowystarczalna | Adam Gruba
- Efekt Veblena | Dorota Hadrian
- Cały ten street art | Anna Brandys, Brems, Coxie, Czarnobyl, Massmix, Nawer, Nespoon, Pikaso, Roem ,Artur Wabik, Zbiok
- Berlin-Birkenau/Krakers | Łukasz Surowiec
- video R | Piotr Swiatoniowski
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- Portrety banknotów | Pola Dwurnik
- Wakacje nad Morzem Czerwonym | Marta Paulat
- Wszędzie chce coś być widziane | Katarzyna Skrobiszewska
- Montaż i malowanie | Marcin Mroczkowski
- Lisboa | Agnieszka Kicińska
- Makro | Karolina Kowalska
- A potrafisz tak? | Malwina Rzonca
- Względnie przestronne | Joanna Pawlik
- Tablo | Agata Pankiewicz
- 2003
Godziny zwiedzania
Poniedziałek – piątek: 10:00 – 18:00
Galeria
Art Agenda Nova
ul. Batorego 2, Kraków

Artysta
Tomasz Kowalski
O wystawie
Art Agenda Nova przedstawia prace młodego artysty, Tomasza Kowalskiego. Tytuł wystawy „Człowiek bez właściwości” jest powieleniem nazwy jednego z obrazów, przedstawiającego portret mężczyzny ułożony z owadów. Prezentowane prace, stanowiące przegląd najnowszych dokonań Kowalskiego, wybrane zostały przez twórcę, według klucza najciekawszych, lub tych najlepiej ze sobą korespondujących.
Obrazy i dzieła na papierze studenta trzeciego roku krakowskiej ASP, zwracają uwagę, na tle prac innych młodych malarzy, swoja odrębnością, poetyką oraz nadrealnym charakterem. Artysta niezwykle pracowity, tworzy spontanicznie i niespokojnie. Oczytany erudyta, o szeroko zakrojonej wiedzy z zakresu nie tylko sztuk pięknych, ale także muzyki i literatury, szuka inspiracji w tych dziedzinach, doceniając jednak role wyobraźni. Doskonale zna reguły technik, jakie wykorzystuje w swej twórczości, a koncentruje się głównie na malarstwie olejnym i akwarelach. Z całą pewnością wymyka się sztucznemu zaszufladkowaniu, poszukując nowych, najbardziej adekwatnych środków wyrazu.
Twórczość Kowalskiego najlepiej określają dwa słowa: „zderzanie” i „obsesja”. W swoich obrazach zestawia symbole kojarzące się z delikatnością, niewinnością, wywołujące uczucia sielankowości z drastycznymi często atrybutami przyświecającymi agresywnym zachowaniom. Jak sam przyznaje, w sztuce inspirują go: „dysonanse, brutalności w subtelnościach i odwrotnie, rzeczywiste, a "nierealne" sytuacje”. Jego obrazy pełne są skrzywdzonych zwierząt i dzieci, strzelających myśliwych, zaplątanych w arealne sytuacje postaci ludzkich, czy też przetransponowanych na granice horroru portretów. „Cenie sobie sztukę, której nie rozumiem, poza tym kontekstualność dzieła, treść którą niesie”.
Zauroczony m.in. naiwną twórczością „niedzielnych malarzy”, czy dziełami dadaistów i malarstwem protorenesansu, znajdując się na początku drogi, jest jednocześnie całkowicie świadomy swojej wartości i słuszności sztuki jaką uprawia.