SERGEY SHABOHIN

Urodził się w 1984 roku w Nowopłocku na Białorusi. 

Studiował historię sztuki współczesnej, krytykę artystyczną, kinematografię oraz teatrologię. Równolegle studiował również na wydziale grafiki Mińskiej Akademii Sztuk Pięknych, jednak tuż przed ukończeniem studiów zrezygnował, swoja decyzję motywując brakiem wiary w sens akademickiego kształcenia. W kręgu jego zainteresowań i działań artystycznych znajduje się grafika, video, fotografia, tekst oraz instalacja. Pracuje jako scenograf teatralny, kurator wystaw oraz redaktor naczelny portalu Art Aktivist. Mieszka w Mińsku.

www.shabohin.com

 

Wystawy indywidualne 

2010 “St()re”, ArtBoom Tauron Festival, Kraków

2009 “Auto Project”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk, Białoruś

2009 “Vermes”, Schaubude Theater, Berlin

2008 “Barocco”, Gallery Nordens Ljus, Sztokholm, Szwecja

2006 “stArt “, Library named after Mayakovsky, Novopolotsk, Białoruś

2005 “KCK&J”, Novopolotsk, Białoruś

 

Wystawy zbiorowe

2012 "Sound of Silence: Art Against Dictatorship" EFA Space Project, Nowy Jork

2011 “A complicated relation”, Kalmar Konstmuseum, Kalmar, Szwecja

2011 “Podróż na Wschód”, „Terroryzm sztuki” Galeria Arsenał w Białymstoku, Białystok

2011 “She cannot say heaven”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk, Białoruś

2011 “She cannot say heaven”, ARTVILNIUS ’ 11, Lietuvos Meno Galerininku Asociacija, Wilno, Litwa

2011 “Im osten viel neues (J // K // M // W)”, Gallery of the Polish Institute, Dusseldorf, Niemcy 

2011 “Opening the door? Belarusian art today”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa

2010 “Visual arts. New practices”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Wilno, Litwa

2010 “Opening the door? Belarusian art today”, Contemporary Art Centre, Wilno, Litwa

2010 “Vis-a-vis. Actual dialogues”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk, Białoruś

2010 “Лitara. Visual study of poetry”, Goethe-Institut, Mińsk, Białoruś

2010 “Oil painting”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk, Białoruś

2009 “The crowd philosophy. Belarusian Neo-pop art”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk, Białoruś

2009 “Red corner”, Art-Vilnus Festival, Wilno, Litwa

2009 “Reflexionen”, Gallery Raskolnikow, Drezno, Niemcy

2009 “The Belarusian hall 53 Venice Biennale”, Belexpo, Mińsk, Białoruś

2009 “Ctrl+Art”, Palace of Arts, Mińsk, Białoruś

2008 “Festival begehungen”, Hemnitz, Niemcy

2008 “Toten kopf und apfel strudel vol. 1”, Art Gallery Underground, Mińsk, Białoruś

2008 “ Toten kopf und apfel strudel vol. 2”, Galeria ZOYA, Warszawa

2008 “Art project wheel”, National Beauty School, Mińsk, Białoruś

2008 “Photographic”, Victory Theater, Mińsk, Białoruś

2008 “Novy chas”, Palace of Arts, Mińsk, Białoruś

2007 “2 International book exhibition”, Belexpo, Mińsk, Białoruś

2007 “School 2007”, Gallery of the Academy of Arts, Mińsk, Białoruś

2006 “Reha art”, Gallery of the University of Culture, Mińsk, Białoruś

 

Projekty kuratorskie

2011 “She cannot say heaven”, Artvilnius ’ 11, Lietuvos Meno Galerininku Asociacija, Wilno, Litwa

2011 “Competition for young artists smart art”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk

2010 Nadzeja Makeeva “Chrysalis”, Programm START, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk

2010 Zhanna Gladko “Ambivalent”, Programm START, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk

2009 “The crowd philosophy. Belarusian neo-pop art” “Filozofia mas. Neopop białoruski”, The Gallery of Contemporary Art Ў, Mińsk

 


 

 

SIERGIEJ SHABOHIN: Dzisiejszy białoruski artysta nie powinien uprawiać partyzantki a podjąć aktywną postawę 

Tatiana Arcimowicz

 

26 czerwca 2011 roku oficjalnie rozpoczął swoją działalność Art Aktivist - internetowy portal o sztuce współczesnej na Białorusi. Już pierwsza publikacja (tekst Olgi Szparagi pt. „Wyobcowane społeczeństwo w sercu Europy", który podsumowuje osiągnięcia artystów z ubiegłego roku) pokazuje, że na Białorusi pojawili się twórcy, którzy chcą mieć znaczący wpływ na współczesną białoruską sztukę. O idei projektu, jego formacie, najbliższych planach i ogólnej sytuacji w białoruskiej sztuce współczesnej mówi założyciel i redaktor naczelny Art Aktivist, artysta i kurator Siergiej Shabohin.

- Impulsem do powstania Art Aktivist były grudniowe wydarzenia, które miały miejsce na Białorusi w ubiegłym roku. Byłem wtedy w Nowopołocku ze swoim przyjacielem, artystą Aleksiejem Luniewem. Stan rozpaczy, który przyszedł wieczorem, zrozumienie, że chcesz coś zrobić, ale nie możesz, doprowadziły mnie do długiej dyskusji z Aleksiejem. W wyniku tego doszliśmy do wniosku, że w każdym przypadku jeśli jest konieczna aktywna obywatelska postawa, to nie musi się ona koniecznie przejawiać na poziomie państwowym.

Trzeba zwracać uwagę na problemy lokalnych społeczności, konkretnej subkultury, rozwiązanie których, może rzeczywiście przyczynić się do zmiany sytuacji na Białorusi w ogóle. Wtedy zacząłem myśleć o tym, jak mogę pokazać swoją aktywność i zrozumiałem, że w tym czasie przejawem mojej obywatelskiej postawy może być tworzenie portalu o białoruskiej sztuce współczesnej. Im bardziej powiększała się moja depresja, tym bardziej byłem przekonany o potrzebie powstania tego projektu, który może i powinien stać się największym zasobem informacji o sztuce. W przyszłości chcemy, żeby Art Aktivist stał się alternatywną platformą, na której będzie można rozwiązać wiele aktualnych problemów białoruskiej sztuki współczesnej.

Jak Art Aktivist może stać się taką platformą ?

- Oczywiście, nie możemy powiedzieć, że nasz portal jest całkowicie wolny od jakichkolwiek wpływów subkultur. Jasne jest to, że na pierwszym miejscu przedstawiamy interesy dotyczące białoruskiej sztuki współczesnej. Ale ważne jest, aby pamiętać, że w każdym przypadku Art Aktivist to wolna platforma, na której każdy artysta, każdy członek świata sztuki lub jej obserwator może wyrażać swoje opinie. Art Aktivist chciałby zjednoczyć wszystkich zainteresowanych białoruską sztuką współczesną, tych którzy z jakiegoś powodu nigdy nie angażowali się w rozmowę z innymi, jak na przykład, historycy i krytycy sztuki Akademii Sztuki i EGU. Dlatego też waga pojawienia się takiego miejsca w sieci jest oczywista.

Zaznaczasz, że oprócz przekazywania informacji, Art Aktivist przyczyni się do rozwiązania problemów białoruskiej przestrzeni sztuki ...

- Oczywiście. Będziemy bacznie śledzić, co się dzieje w sztuce białoruskiej, jak zmienia się prawo w tej dziedzinie, jakie decyzje są podejmowane. Na przykład przy Muzeum Sztuki Współczesnej zamierzają otworzyć Centrum Sztuki Współczesnej. Kto je otworzy, jacy ludzie będą nim zarządzać? W Witebsku planuje się przywrócić dzielnicę Marca Chagalla. Jak to się stanie? Według jakich schematów, planów, pracują architekci? Dlaczego do zbiorów muzealnych kupuje się prace takich i takich artystów? Istnieje wiele pytań. 

Moim zdaniem, poruszanie tych wszystkich kwestii nie jest ważne jedynie ze względu na swój opiniotwórczy charakter. Komentarze o sytuacji w sztuce są również uwagami dla urzędników zajmujących się kulturą, żeby w rezultacie czuli się oni odpowiedzialni za wyniki swoich działań. Dzisiaj strona internetowa daje więcej możliwości do bycia wysłuchanym, niż na przykład, dyskusja przy okrągłym stole.

Obecnie na Białorusi istnieje kilka stron internetowych, które deklarują się również jako portale o białoruskiej sztuce współczesnej. Czym wyróżnia się Art Aktivist?

- Chodzi o to, że większość z tych stron - M.art, Urban.by, another.by. kyky.org - to rozproszone inicjatywy, zasobne przede wszystkim w informacje, które starają się obejmować wszystko na raz: filmy, muzykę, teatr, wystawy, literaturę. Ale portalu, który profesjonalnie zajmowałby się wyłącznie problemami białoruskiej sztuki współczesnej, nie ma. Zasadniczo twórców i uczestników tych stron interesuje spektakularna strona sztuki i każda strona pracuje na swoich odbiorców. Oczywiście, wszystkie inne białoruskie media związane ze sztuką, w tym magazyn "Art", będzie lub już są naszymi partnerami.

Wiem, że Art Aktivist to absolutnie niekomercyjny projekt stworzony przez grupę wolontariuszy. Kim jest ta grupa? Czy jesteście otwarci na współpracę?

- Przeprowadziłem wiele rozmów o pomyśle Art Aktivist z różnymi członkami naszej społeczności związanej ze sztuką. Znalazłem projektantów - Denisa i Dmitrija Kowalewych (Дениса и Дмитрия Ковалевых). Siergiej Kirjuszczenko (Сергей Кирющенко) pomógł znaleźć pieniądze na uruchomienie portalu, internetowy magazyn Nowa Eўropa pomógł w hostingu. Zebrała się grupa wolontariuszy, którzy wzięli na siebie redakcyjne obowiązki: zbieranie informacje czy przeprowadzanie wywiadów. Jesteśmy absolutnie otwarci na inicjatywy. Każdy może się do nas zwrócić, na przykład, z sugestią stworzenia swojej kolumny lub po prostu opublikować artykuł, część badań naukowych, prac studenckich. Dzisiejszy białoruski artysta nie powinien uprawiać partyzantki a podjąć aktywną postawę. Jeszcze raz chcę podkreślić: Aktivist Art jest otwartą platformą, której głównym tematem jest białoruska sztuka współczesna.

Co rozumie Art Aktivist przez "sztukę współczesną"?

- Odpowiedzi na to pytanie właśnie będziemy poszukiwać z pomocą autorów i ekspertów naszego portalu. Na przykład w rosyjskiej przestrzeni sztuki istnieją różne formy zasobów jak Art Kronika, Magazyn Sztuki, OpenSpace.ru. Jeśli wszystkie je połączymy otrzyma się wybrany przez nas format Art Aktivist. Białoruska sztuka ma swoje własne cechy. Wielu artystów uważa, że są zaangażowani w sztukę współczesną i, oczywiście, będą domagać się zostania przedstawionymi na łamach naszego portalu, i będą pytać, dlaczego tam ich nie ma. 

Na podstawie oceny profesjonalnych ekspertów, będziemy rozwiązywać ten problem. Oczywiście, będziemy publikować kilku artykułów, aby nakreślić granice tego, co rozumiemy przez sztukę współczesną. Wtedy stanie się zrozumiałe, dlaczego na naszym bilbordzie, na przykład, nie jest reklamowana każda wystawa rękodzieła. Myślę, że z czasem każdy czytelnik będzie w stanie poradzić sobie z naszymi kryteriami. Już teraz można odwiedzić stronę i zobaczyć nasz roczny projekt rozpowszechniający sztukę, a wtedy stanie się jasne w jakim kierunku zmierzamy.

Jakiego rodzaju teksty będzie publikował Art Aktivist? W jaki sposób planuje się rozwijać?

- Chcemy przedstawiać najróżniejsze gatunki tekstów: od poważnego dziennikarstwa i publicystyki do klasycznej tabloidyzacji. Taka różnorodność, naszym zdaniem, pomoże najbardziej efektywnie poruszać pilne problemy i tematy dla białoruskiej sztuki, na przykład, kwestie edukacji, relacji sztuki i władzy, problemy kuratorskie, analizę twórczości artystów. Podobnie jak w innych obszarach naszej działalności, planów mamy dużo.

Właśnie rozpoczął się projekt "Art-zero" analizujący wydarzenia, które miały miejsce w Mińsku w ciągu pierwszych 10 lat trzeciego tysiąclecia. Wyniki tego projektu będą w pełni reprezentowane w Art Aktivist. Planujemy stworzenie pełnego archiwum wystaw, które odbyły się na Białorusi, takich jak legendarne "zapasy soli" (Witebsk), "Szósta linia" i "Poddzemka" (Mińsk); sporządzić listę współczesnych białoruskich artystów z ich portfolio, listę muzeów i galerii, zajmujących się sztuką współczesną. Stworzymy kopię zapasową starych katalogów, które teraz trudno znaleźć, stworzymy archiwum wideo prac artystów, wywiady rekord, okrągłe stoły. Oczywiście, do tego potrzebujemy wolontariuszy. W przyszłości, w dobrych okolicznościach, planujemy zaprosić specjalnych redaktorów, którzy będą przygotowywali projekty specjalne dla Art Aktivist.

Wychodząc daleko naprzód, chcielibyśmy, aby pojawiły się w ramkach portalu oddzielne strony o współczesnym teatrze białoruskim, literaturze, kinie.

W 2002 roku Arthur Klinov stworzył dziennik «pARTisan», który głosi ideę "partyzanta", jako jedyne możliwe wyjście z sytuacji na Białorusi w tamtym momencie. W 2011 roku, proponujesz nową koncepcję - "sztuki aktywnej" - co wydaje się zupełnie przeciwne pomysłowi Klinovskogo.

- Teraz, kiedy to powiedziałaś, zrozumiałem, że w rzeczywistości są to dwa podobne projekty. Po prostu "działacz sztuki" - jest "partyzantem" nowych czasów. Nawet sowiecka nazwa pozostała - "działacz", brzmienie słowa "sztuka" i gama kolorów pozostała czarno - czerwona. Rozmawiałem z Arturem Klinowym, który wspiera nasze inicjatywy. Planuje się, że najważniejsze publikacje w czasopiśmie pARTisan pojawią się na Art Aktivist. Być może magazyn będzie miał swoją własną stronę w naszym serwisie. Dzisiaj, społeczność internetowa aktywnie rośnie, a pojawienie się Art Aktivist w tej formie jest całkowicie naturalne.

Czy twoim zdaniem, dzisiaj białoruski artysta wreszcie opuszcza „podziemia”, z "partyzanta" zamienia się w "działacza" i wychodzi w przestrzeń publiczną?

- W zasadzie tak. Już w nazwę projektu, mamy określone nasze główne przesłanie: dzisiejszemu białoruskiemu artyście nie potrzebna jest ‘partyzantka’ a podjęcie aktywnej postawy. Musimy działać. I jednym z największych wyzwań stojących przed Aktivist Art, - jest wywołanie aktywnej roli, nawet u tych, którzy wolą angażować się w twórczość czysto indywidualnie.

Wywiad przygotowany specjalnie dla n-europe.eu przez Tatianę Artimovich 

 

 

 

 

TOP