ŁUKASZ SUROWIEC

Łukasz Surowiec ur. 19.09.1985 w Rzeszowie. Żyje i pracuje w Katowicach.

 

2009 – 2010 Universität der Künste Berlin

2008 – 2009 Stypendium Ministra Kultury

2007 – 2009 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu

2005 – 2006 Szkoła Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie

2005 - 2010 uzyskany tytuł magistra Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni rzeźby

2000 – 2005 Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie

 

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE

2016 - wystawa „Burn Babylon” na festiwalu GogolFest, Art-Zawod Platforma, Kijów,

2016 - wystawa „Communis – renegocjacje wspólnoty”, Galeria Labirynt, Lublin,

2016 - Chleb i róże. Artyści wobec podziałów klasowych, MSN, Warszawa,

2016 – ARTLOOP Festiwal, Sopot,

2016 - „Migracje / Kreacje 2. Wejście do portu", Muzeum Emigracji, Gdynia,

2016 - Poznawać, Działać, Dzielić się, , CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa

2015 - "Co ukryte. Aktualna Sztuka ze Śląska" - Państwowa Galeria Sztuki, Sopot,

2015 - A Market of Values Chelsea College, Londyn, Anglia

2015 - Procedures for the head/Polish Art Today Kunsthalle Bratislava Bratysława, Słowacja

2015 - A Place Where We Could Go NoPlace, Oslo, Norwegia

2015 - Je brûle Paris, Cité internationale des arts, Paryż, Francja

2015 - Death Does Not Have the Last Word, Art Museum Solingen Solingen, Niemcy

2015 - Polska – Izrael – Niemcy. Doświadczenie Auschwitz, Kraków, MOCAK

2015 - Prom/ieni\otwórczość, Kraków, Muzem Narodowe

2015 - Projekt Metropolis Katowice, Muzeum Śląskie

2015 - Street Art Festival, Katowice

2015 - Białe jest białe a czarne jest czarne, Galeria Piekary, Poznań

2014 - Critical Juncture, Kochi, Muziris Biennale Kochi, Indie

2014 - Survival Kit 6, Centre for Contemporary Art, Riga, Latvian

2014 - LockoutVisual, Culture Research Center, Kijów, Ukraina

2014 - Co widac - polska sztuka dzisiaj, MSN, Warszawa

2014 - Twoje miasto to pole walki, MSN, Warszawa

2014 - Koszty społeczne w Polsce po ’89, Muzeum PRL, Kraków

2014 - Lokalsi, Galeria Arsenał, Poznań

2014 - Manifestacje romantyczne, BWA Sokół, Nowy Sącz

2014 - Propozycje dla Torunia 2014, CSW, Toruń

2013 - East + Europe - Eastern European Contemporary Art Exhibition, City Hall Exhibition Hall, Hong Kong

2013 - Shiryaevo Biennale, Have the wanderers of yesterday become today’s backpackers?, Victoria Gallery, Samara, Russia

2013 - Workers of The Artworld Unite, CSW, Kronika Bytom

2012 - Kunst Werke - 7 Berlin Biennale, Niemcy, Berlin, 

2012 - Air de Pologne, Belgia, Mechelen, De Garage

2012 - Kurort, Sopot, Artloop Festival,

2011 - Alternativa, IS Wyspa, Gdańsk, 

2011 - 10. Konkurs Gepperta, Wrocław, BWA,

2011- Nie (na) Miejscu Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski,

2011 - Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart, Kraków, MOCAK,

2011 - Pani Walewska - Zbiornik Kultury, Kraków

2011 - udział projekcie ARTificial Sztuczna przestrzeń sztuki, Zielona Góra

2011 - (uN)Polish - Galeria Petra Vankova, Berlin

2010 - Start Point Prize 2010, Czechy, Kutna Hora

2010 - Nawet o tym nie myśl - Galeria Leto, Warszawa

2010 - Ciało obce - Centrum Kultury Żydowskiej, wystawa w ramach festiwalu Design Attack

2010 - Artenalia, Stara Rzeźnia, Poznań

2010 - UDK Berlin, Niemcy, Berlin

2009 - Korektor postawy w ramach Hejnał Expedition Art Festival, Białoruś, Mińsk

2009 - udział w II Festiwalu Performance 'Granice wnętrza'- Galeria Przychodnia, Poznań

2009 - Granice rysunku, Galeria PWST, Kraków

2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie - Fabryka Erdal, Kraków

2009 - udział w wydarzeniu Rozjaśnienie Drugie - Hotel Forum, Kraków

2009 - Wystawa darów 2004-2009 - Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, Kraków

2008 - Ogólnopolska wystawa rysunku, Toruń, Wozownia

2008 - Integralia 2008, Kraków, Stara Piekarnia

2008 - Cienie, które nie posiadają rzeczy, Gdańsk, Stocznia Gdańska

2007 - Ku Wyspiańskiemu - instalacja, Kraków, Galeria ASP

 

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:

2015 - Kraków, Jasny Dom, Kino Letnie. Granica

2014 - Warszawa, CSW Zamek Ujazdowski, Umierać się nikt nie boi

2014 - Toruń, CSW Znaki Czasu, Poczekalnia

2014 - Lublin, Pracownia Sztuki Zaangażowanej - Rewiry, Skup Łez

2013 - Kraków, Bunkier Sztuki, Dziady

2012 - Szwecja, Kalmar, Kalmar Konstmuseum, Szwedzkie gołębie

2012 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku

2012 - Kraków, Art Agenda Nova, Project Berlin-Birkenau

2011 - Bytom, CSW Kronika, Szczęśliwego Nowego Roku – dokument, instalacja, obiekt, fotomontaż.

2011 - Kraków, Pawilon Wyspiańskiego, Nigdy nie byłam, nigdy nie jestem, nigdy nie będę tu

2011 - Poznań, Nowa Gazownia, Skaza 

2010 - Kraków, Art Agenda Nova Gallery, Nice to Meet You 

2010 - Kraków, Galeria Rzeźby ASP, Cóż po interpretacji 

 


 

Relacja video z wystawy: 

 

www.youtube.com/NICE TO MEET YOU

 

STACH SZABŁOWSKI

Szara strefa sztuki

„Nawet o tym nie myśl” galeria Leto, Warszawa

 

Niepokojąca praca Surowca (rocznik 1985) dobrze wprowadza w wystawę, która poświęcona jest „przyjemności czerpanej z nieujawnionego”. Pokaz skomponowany jest z rysunków, filmów, obrazów, a nawet z cieni, a uczestników nie łączy nic z wyjątkiem subtelnej wspólnoty wrażliwości.

[…] 

Dziewięcioro artystów, w większości bardzo młodych, odbywa podróż w stronę kresu nocy, na peryferiach świadomości.

Nocą Łukasz Surowiec krąży z kamerą pod oknami. Kryje się w ciemności i zagląda do rozświetlonych mieszkań. Zakrada się za płot wiejskiego domu i nagrywa nieświadomą jego obecności matkę bawiącą się z dzieckiem. „Pięć krótkich epizodów” to zapis pięciu aktów podglądania. Ogląda się je z mieszanymi uczuciami. Bohaterowie epizodów nie wiedzą, że są widziani. My o tym wiemy, artysta wciąga nas do spółki w swojej etycznie dyskusyjnej praktyce. Jakie jednak intencje ma czający się w mroku podglądacz? O tym lepiej nawet nie myśleć.

[…]

Mamy tu do czynienia ze sztuką operującą w szarej strefie między fantastyką, surrealizmem a psychoanalizą. W tej strefie może się zdarzyć wszystko, i rzeczywiście wiele się dzieje: neoromantyczny, imaginacyjny nurt artystyczny, do którego należy wystawa w Leto, płynie ostatnio coraz bardziej wartko. Chodzi o sztukę mającą ambicję mówienia tego, co niewypowiadalne, pokazywania niewidzialnego; do jej czytania lepiej nadaje się intuicja niż krytyczna teoria.

 

Zielnik (HERBARIUM) Łukasz Surowiec 2017 PDF

 

 

845 846 847 848 849 850 955 956 957 958 959 960 961 963

TOP