Godziny zwiedzania
Poniedziałek – piątek: 10:00 – 18:00
Galeria
Art Agenda Nova
ul. Batorego 2, Kraków
Artysta
Lidka Krawczyk
Wojtek Kubiak
O wystawie
Na wystawę składają się dwa projekty zrealizowane w 2007 oraz 2008 roku, które pokazane razem mogą stanowić opowieść o dawnej i współczesnej Europie. Jest to subiektywna narracja dotycząca naszego doświadczania i postrzegania Wschodu oraz Zachodu, a także przestrzeni sytuującej się na przecięciu modernistycznej i postmodernistycznej tożsamości. Projekt Hostia* tworzy cykl kilkudziesięciu obrazów. Powstał podczas pobytu stypendialnego w Pieszczanach na Słowacji w 2007 roku.
Inspirowany jest historią miasta, a w szczególności historią pieszczańskiego SPA. Bezpośrednią inspiracją dla namalowanych przedstawień były archiwalne fotografie zamieszczone w księdze gości znalezionej w bibliotece miejskiej. Dokumentują one okres świetności uzdrowiska, przypadający na przełom XIX i XX wieku. Odwiedzający pieszczańskie SPA goście wyznaczali grupy, które w danym okresie posiadały władzę nie tylko w rozumieniu wykonawczym, lecz również normatywnym. Był to czas, w którym pojawiły się także regulacje dotyczące technik dyscyplinarnych znamionujących nowoczesne społeczeństwo.
Projekt Déjà vu powstał podczas pobytu stypendialnego w Paryżu w 2008 roku. Porusza zagadnienia podróżowania, zwiedzania, włóczenia się, oglądania. Odwołuje się do problemu rozproszonego, ulotnego postrzegania i doświadczania rzeczywistości. Projekt został podzielony na kilka cykli tematycznych, dotyczy zarówno zwiedzania miasta, jak i przemieszczania się wewnątrz galerii i muzeów. Wycieczka ta jest także swoistą podróżą po historii sztuki. W pracach staraliśmy się wychwycić najbardziej powtarzalne i kanoniczne zachowania. Projekt jest zabawą z popkulturowymi wizerunkami, akademickimi ikonami oraz francuską kulturą, przepełnioną rasizmem i ksenofobią.
Lidia Krawczyk (ur. 1979, Kraków) jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych oraz Podyplomowych Studiów Gender na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się krytyką feministyczną. Jest współredaktorką internetowego pisma naukowego „uniGENDER”. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Wojtek Kubiak (ur. 1979, Kraków) jest absolwentem Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie od 2003 roku jest asystentem.
W 2005 roku został laureatem Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa. Laureat Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium Młoda Polska (2008).
Wspólne projekty zaczęli realizować w 2004 roku. Tworzą obrazy, fotografie i wideo. Przestrzenią ich poszukiwań są zagadnienia płci, seksualności, społecznych struktur władzy oraz hegemonii. Za projekt Pasywne. Więzy rodzinne zostali wyróżnieni na Triennale Malarstwa Rybie Oko 4 w Słupsku. W 2007 roku otrzymali Grand Prix na 38. Biennale Malarstwa Bielska Jesień.
Dotychczas razem brali udział w kilkudziesięciu wystawach, wśród nich między innymi: Becoming, Bunkier Sztuki, Kraków (2008); Genderqueer Revolution, UFA, Warszawa (2008); Blankly, Perfect Summer, vertexList, Nowy Jork (2008); Genderqueer (under construction), Otwarta Pracownia, Kraków (2008); Kolekcja Bunkra Sztuki, Galeria Stary Browar, Poznań (2008); Jeune Création Européenne, New Talents in the European Art Scene, Montrouge, Francja (2007); (im)mortal love, Supermarket sztuki IV, Warszawa (2007); Re(ko)nesans malarstwa, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice / Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Słupsk (2007); Idolatrie, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa (2007); Wymazywanie, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa (2007); Pasywne. Więzy rodzinne, galeria nova, Kraków (2006);
Wiedźma Ple Ple. Pofeministyczne trawestacje tego-co-kobiece, Galeria DLA, Toruń (2006); Forma jest pustką – pustka jest formą, GCK, Galeria Sektor I, Katowice (2006).