Hejnał Expedition Art Festival Amazonas 18-20 Wrzesień 2009
Amazones to indiańska wieś w amazońskiej dżungli, bez instytucji galerii czy innej przestrzeni wystawienniczej w stylu europejskim.
Po raz kolejny Grupa Artystyczna Strupek chce wejść w przestrzeń trudną dla sztuki. Expedition Art Festiwal w Amazonas jest jedną z wielu imprez, które powstają na fali festiwalowej ofensywy Krakowa. Działania w przestrzeni publicznej jak Festiwal Expedycyjny w Mińsku realizowany w ramach Festiwalu Sztuk Wizualnych ArtBoom_01 są świadectwem, że sztuka powinna zaistnieć poza galeriami zwłaszcza w krajach gdzie takowe nie istnieją – Białoruś, Ekwador.
Organizowany we współpracy z Fundacją Wschód Sztuki projekt w Amazonas jest impulsem do rozważenia problemu kolonalizmu, kulturowego i ideowego. Przywozimy sztukę Europejską do amazońskiej dżungli, aby przedstawić ją indianom. Czy język, w którym wyraża się ta sztuka jest rzeczywiście uniwersalny? Jaki sens ma kolonizacja? Co to znaczy globalność i lokalność? Festiwal będzie artystycznym eksperymentem komunikacyjnym. Na ile możliwe okaże się „właściwe” zrozumienie dzieła sztuki i czy o to właśnie chodzi? Po co sztuka europejska w dżungli?

Realizacja Festiwalu:

W czasie trwania Festiwalu na dziewiczy grunt południowo amerykański udało nam się zaimportować pracę czołowych polskich artystów zarówno młodszego jak i starszego pokolenia. Specyficzny melanż prac i postaw artystycznych sprawił że odbiorcy mieli okazję obcować z wieloma zupełnie odmiennymi zjawiskami w sztuce polskiej mniej lub bardziej nawiązującymi do kontekstu w jakim się znalazły.

18 września piątek
Wernisaż wystawy mikroart 1:10, pokaz filmu
Carlos E. Kossak, Justyna Koeke
Pierwszego dnia Festiwalu odbiorcy mieli okazję zetknąć się z malarstwem żywo osadzonym w sztuce latyno-amerykańskiej. Prace Kossaka przedstawiają latynoski kult macho odnosząc się estetycznie do bogatych we wzorce dzieł kultury południowo amerykańskiej. Video Koeke jest natomiast dynamicznym obrazem, w którym pojawia się problem maskulinizacji. Mit macho nabiera w tym wypadku europejskiego znaczenia oddając w pewnym sensie trans kulturalny wymiar pokazu.

19 września sobota
Wernisaż wystawy mikroart 1:10, pokaz filmów
Zbigniew Bajek, Norman Leto, Wojciech Bąkowski
Drugi dzień festiwalu zadedykowany został trzem artystom stanowiącym dość specyficzne połączenie. Prace Bajka wydają się świetnie odnajdywać w świecie malarstwa ciał gdzie pigment pełni role „drugiej skóry”, jaką przywdziewają plemienni wojownicy oraz szamani. Filmy Bąkowskiego („Jedzenie”) oraz Leto („Buttes Monteaux 3”) są natomiast współczesnymi obrazami ze świata konsumpcji. Zupełnie egzotyczna subtelna krytyka tej rzeczywistości obecna w ich filmach może nie zostać nawet dostrzeżona w poddawanej mocnym wpływom zachodnim kulturze aktualnej Ekwadoru.

20 września niedziela
Mateusz Okoński - „Marzenie”, czyli kula śniegowa z makietą Nowej Huty. Kula była przedstawiona indianom wraz z opowieścią o Nowej Hucie, jej idealistycznych założeniach, historią planów budowy i realiach, które okazały się okrutną groteską. Opowieść o idealnym mieście, które przerodziło się w wielkie osiedle blokowe. Kula ma być podarowana indianom i po roku nasz wysłannik ma ich zapytać o historię kuli, zarejestrować mit powstały wokół niej.

TOP